A zsid valls teolgija s filozfija
A zsid irnyzatok teolgija Maimonidsz 13 hitelvnek klnbz mlysg elfogadsn alapul.
Az ortodox zsidsg hite szerint az rkkval az egyetlen, szemlyes Mindenhat Isten, a Teremt, a leghatalmasabb, mindenkor jelenlv, mindent ismer forma- s anyag nlkli llek. A reform zsidsg Istenben val hite a gyakorlatban meglehetsen vltozatos a hitetlensgtl a ktkedsig, ezt ltalban mindenki szemlyes gynek tekintik, de hivatalos llspontjuk megegyezik a hagyomnyos zsid istenkppel.
A zsidk nem hisznek a megtestlsben, s csak Istent imdjk. Mzes volt a legnagyobb prftjuk.
Az ortodox zsidk a teremtstrtnetet szszerint rtelmezik, azaz Isten a vilgot s az letet a semmibl teremtette, hat nap alatt, 5766 vvel ezeltt, dm s va volt az els emberpr, de nhnyuk azt tartja, hogy a "nap" nem szksgszeren a mai 24-rnyi idszak volt, s vannak akik gy vlik, hogy a tudomnyos felfedezsek nem mondanak ellent hitknek, azok inkbb Isten vgtelen hatalma mellett tanuskodnak. A progresszv zsidk kzl a legtbben gy gondoljk, hogy a Biblit jelkpesen kell rtelmezni, ezen kvl Isten teremtette s vezrli a modern tudomnyok ltal feltrt sszes jelensget.
A hagyomnyos zsidsg hisz az "Eljvend Vilg"-ban (Olm Hb), azaz az grt s vrt Szabadt korban s a halottak feltmadsban, de a hitek rszleteikben eltrnek. Nmelyek hiszik, hogy az igazak lelkei a mennybe (Gn den - den Kert) kerlnek vagy jraszletnek, mg a gonoszok a sajt maguk ltal ksztett pokolban szenvednek, vagy ppensggel halva maradnak. Msok gy hiszik, hogy Isten feltmasztja az igazakat, hogy a fldn ljenek miutn a Messis megtiszttotta a vilgot a "Gonosztl". A liberlis zsidk is hisznek az eljvend vilgban s a messisi korban, de nem hisznek egy szemlyes Messisban. Az egynek szemlyes hite az letutni rszleteket illeten meglehetsen vltozatosak, s nincs semmilyen "hivatalos" llspont sem. Nmelyek hisznek mennyben s pokolban, de azokat csak tudat-llapotoknak tekintik, vannak akik hisznek az jraszletsben, vannak akik gy hiszik, hogy Isten mindent megbocst, de vannak olyanok is, akik egyltaln nem hisznek egy valsgos letutni ltezsben. Ezektl fggetlenl megllapthat, hogy a zsidsg figyelmnek kzpontjban ltalban az ernyes letvitel ll, mintsem a hall utni jutalom elnyersnek vgya.
A zsidk nem hisznek az eredend bnben. Az ortodox zsidsg gy hiszi, hogy Isten a mindenkiben lv gonosz hajlandsgknt (Jcer Hr), vagyis egyfajta hajlamossgknt teremtette a Stnt. Az emberek ugyanakkor a jsg fel is hajlamossak (Jcer Htov) s tudatban vannak a jnak is, gy Isten szabad akaratot adott mindenkinek, hogy engedelmessgket s hitket megprblhassa. A reform zsidk a Stnt legtbbszr a mindenkiben lv nz vgyak jelkpes kpviseleteknt rtelmezik. k is gy vlik, hogy Isten szabad akaratot adott mindenkinek s az emberek felelsek cselekedeteikrt.
A hagyomnyos zsidsg szerint a megvlts, a hit, az Istenhez val folytonos imdkozs s az isteni parancsolatok szigor betartsn keresztl rhet el. Ilyen a szombat megtartsa, a ksrut (az trendi korltozsok), a szegnyeknek val adakozs, a "szeresd felebartodat, mint nmagadat", valamint Isten zenetnek az emberisghez letpldn keresztli eljuttatsa – mely Isten "vlasztott npnek" legfbb ktelessge. A bnvalls s a megtrs Jom Kipur idejn trtnik, mikor a zsidk bjtlnek, bocsnatot krnek egymstl, s ktelezettsgeket vllalnak a jvbeni j cselekedetek vgzsre. A reform zsidsg szerint az letben a f hangsly az Istennek tetsz let gyakorlsn van, mely hitk szerint bizonyra jutalmat kap vagy ebben az letben vagy a hall utn. ltalban gy hiszik, hogy Isten mindent megbocst, nincs is pokol ahov valakit tletre lehetne krhoztatni. A megvlts szerintk a hit, az Istenhez val folytonos imdkozs, a jtkonykods, a fldrt s emberisgrt val aggds, s msok hbortsnak elkerlse ltal valsulhat meg. A zsid trvnyek betartsnak mrtke azonban mindenkinek a lelkiismeretre van bzva.
A zsid filozfia a szenvedst nha az Istenhez val ragaszkods meggyenglsnek tartja. ltalnossgban gy hiszi, hogy Isten azrt adott az embereknek szabad akaratot, hogy rezhessk a gynyrt s a fjdalmat, az rmt s bnatot, az rtatlanok szenvedse pedig jra szolgl, mg ha szmunkra titokzatosnak is tnik. Vannak akik gy hiszik, hogy Isten szenved a szenvedkkel, msok (pl. a chszidok) szerint a szenveds a korbbi letek bneinek bntetse. Mindenesetre legtbben egyetrtenek abban, hogy nem olyan fontos azt tudnunk, hogy mirt engedi Isten a szenvedst, mint azt, hogy Isten megbnteti az elkvetket.
A zsidsg legnagyobb rsze gy hiszi, hogy a lehetsges emberi letet soha nem szabad knnyelmen kioltani, de a legvallsosabb zsidkon kvl az abortuszt szemlyes dntsnek tikintik, klnsen a terhessg els 40 napjban. A zsidk az els llegzetvtelt tekintik az let kezdetnek s a zsid trvnyek megkvetelik az abortuszt, ha a terhessg az anya lett veszlyezteti.
A hagyomnyos zsidsg a homoszexualitst a Tra alapjn hallos bnnek tekinti, az llatokkal val fajtalankodshoz hasonlan. A liberlis zsidsg azonban - mivel a homoszexulisok is Isten teremtmnyei - a zsid trvnyek utastsai alapjn ktelezve rzik magukat "felebartaik szeretetre" (3Mzes 19:18 ~ Vjikr 19:18). A liberlis zsidk hossz ideje a homoszexulisok jogai hivatalos elismertetsnek lvonalt kpezik. |